torsdag 26 mars 2015

Den avgiftsfria skolan - eller?!

Saker som gör mig upprörd: 

Häromdagen hade vår dotter utflykt till ishallen där man förväntades ta med egen utrustning och matsäck. Efter vår härliga influensaperiod var vi inte precis med i informationsflödet eftersom veckobrev ju kommer på papper och inte digitalt. 

Nåväl, det som gör mig upprörd är att barnen uppmanas att ta med utrustning. Vad är det? Skridskor? Hjälm? Kläder av något slag? Det stod ingen information om vad som gällde för den som inte hade egen utrustning. 

I Sverige stoltserar vi med skolplikt och en avgiftsfri skola för alla barn i grundskolan. Detta regleras i skollagen. En obetydlig enstaka utgift kan accepteras men man gör också en reservation mot att även obetydliga utgifter kan vara tungt för familjer med dålig ekonomi. 

På ett föräldramöte för lite sen tog man upp barnens fina arbete med Majblomman. Läser man Majblommans skrifter om ex. en utflykt som denna får man perspektiv på vad en obetydlig utgift kan vara. 


Jag kan lugnt stå för att ingen i vår familj faktiskt äger ett par skridskor. Nu löste det sig för vårt barn och jag hoppas verkligen att det fanns en alternativ aktivitet för barn som ev. inte hade egen utrustning eller att skolan hyrde utrustning till dessa barn. Jag tackar min granne Maria för att hon med kort varsel hjälpte oss med skridskor. 

Inget barn ska behöva stanna hemma eller sitta bredvid för att man inte har utrustning som krävs eller skäms för att stå utanför. Skolan ska inkludera alla elever! Det ska tydligt framgå av informationen hem vad som gäller så att ingen förälder eller barn ska behöva känna skam och skuld. 

Skollagens paragraf om avgiftsfri skola med skolinspektionens råd: 


Sorry - mitt lärarjag är fullt påkopplat idag! Jag är på gymnasiet och tänker ändå alltid på att alla ska vara inkluderade om det så handlar om att låna ihop överdragsbyxor till en uteaktivitet eller regnkläder till en friluftsdag. Så funkar vi på vår skola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Long time no see - dags att spara igen!

En gråmulen förmiddag i februari 2023 finns det all anledning att återuppta bloggen Fru Spara . Vi är nog många som tänker till lite extra m...